fredag 23 december 2011

Pink coconut fudge

Nästa julgodis, som jag experimenterat mig fram till, är en fudge med smak av kokos och mint. Jag hade en halv burk kondenserad mjölk kvar från att jag gjort den (nästan) nyttiga Rocky Road fudgen, så jag utgick från den. Sedan frågade jag dottern vilken färg godisarna skulle ha, och det (självklara) svaret var ju såklart: "Rosa!". Så namnet på dessa julgodisar blev därför "Pink coconut fudge". Efter lite trixande slutade det smarriga receptet så här:


Pink coconut fudge ca 50 bitar

1/2 burk kondenserad mjölk (ca 200 g)
(ordentligt med) röd hushållsfärg
4 krm pepparmintsolja
2 dl riven kokos
100 g vit choklad
1 dl florsocker
kakao

Blanda mjölk, hushållsfärg och pepparmintsolja i en kastrull. Värm ordentligt.
Tag kastrullen av plattan och rör ned den vita chokladen så att den smälter under omkörning. Häll ned kokos och florsocker. blanda runt allt. Häll upp i en smord form. Låt svalna minst 3 timmar. Skär fudgen i rutor och rulla varje ruta till en boll.
Häll upp kakao på ett fat, och rulla fudgebollarna i kakaon. Täck bollarna helt av kakao. Smaka och njut!
Förvara fudgen svalt i kylen. 

3 kommentarer:

Katarina sa...

Så fina! God Jul!

Maria sa...

Ser jättegoda ut! Men vad har du för kakao?
Finns det "ljus" kakao? // Maria

Susanne sa...

Jag använder vanlig kakao :-)