tisdag 14 juni 2011

Sommarljuv rabarberkräm

Sommar och rabarber är definitivt förknippade med varandra. Och så här på försommaren, finns det oftast en härlig, spröd rabarber i butikerna. Eller så har man, som jag, i sin trädgård en egen rabarber, som man kan skörd ifrån under hela sommaren. Själv älskar jag allt som kan tillagas med rabarber; kräm, soppa, paj, kakor etc. Varje sommar brukar jag göra ett antal satser av rabarberkräm. Ibland gör jag den helt utan smaksättning, och ibland med lite härliga smaker som gifter sig fint med rabarbern. Och här får ni ett av mina recept med smaksättning.


Sommarljuv rabarberkräm ca 2 liter

7 rabarberstjälkar
6 torkade nejlikor (den krydda man brukar stoppa i apelsiner på julen)
1 tsk malen ingefära
1 tsk kanel
16 dl vatten
6 msk potatismjöl
1 1/2 dl socker

Skär rabarbern i ca 1 cm långa stavar. Lägg dem i en stor kastrull. Häll på allt vatten förutom 1 1/2 dl. Lägg i kryddorna och socker. Koka ett par minuter tills rabarbern faller isär lätt. Ta 1 1/2 dl kallt vatten och blanda med potatismjölet. Häll sedan ned det i kastrullen under omrörning. Koka upp och låt svalna. Luta er tillbaka i en skön solstol, njut av sommaren, krämen och ett glas kallt mjölk till det!

Tips! Nejlikorna kan med fördel läggas i en tesil, så att de lätt kan avlägsnas efteråt. Om man hinner innan krämen är slut, kan man också passa på att frysa in den - krämen går nämligen alldeles utmärkt att frysa.

Inga kommentarer: