torsdag 14 april 2011

(nästan) nyttig Rocky Road Fudge

I helgen har jag, barnen och sambon bakat en hel massa julgodis. Och självklart kan ju inte jag hålla mig till de recept som finns, utan måste experimentera och hitta på nya sorter. Kanske är det kemisten i mig som kommer fram . I alla fall, så blev jag sugen på att testa att göra Rocky Road Fudge, men en lite nyttigare variant är ju aldrig fel. Så efter lite funderingar, blev det slutliga receptet så här - och det blev riktigt smarrigt vill jag lova!)

(nästan) nyttig Rocky Road Fudge ca 50 bitar

3 msk pumpafrön
3 msk torkade tranbär
1/2 dl torkade aprikoser
1 dl hackade valnötter
1 1/2 dl havregryn
1 1/2 dl marshmallows (klippta i bitar eller minimarshmallows)
200 g mörk choklad, gärna 70%-ig
15 g smör
1/2 burk kondenserad mjölk (ca 200 g)

Blanda pumpafrön, tranbär, aprikoser, valnötter, havregryn och marshmallows i en bunke. Häll upp smör och mjölk i en kastrull och värm den lite. Smält chokladen försiktigt i mikron. Tag kastrullen av plattan, häll ned den smälta chokladen i kastrullen och blanda om. Häll sedan ned chokladröran i bunken och blanda runt så att alla torra ingredienser får choklad på sig. Tag en bit plastfolie och lägg chokladen på. Forma till en rulle och linda in den i plasten. Ställ svalt minst 3 timmar. Skär sedan upp skivor av chokladrullen. Smaka och njut!

Förvara chokladen svalt i kylen.

Inga kommentarer: