tisdag 17 maj 2011

Biff med varm bönsallad och klyftpotatis

Här kommer ett recept på en lite smarrigare helgmiddag - lyxa till det och servera middagen med ett glas rött vin eller ett alkoholfritt alternativ till.

Biff med varm bönsallad och klyftpotatis 4 port.

4 biffar (nöt)
potatis

matolja

hericotes vertes

2 tomater

1 liten burk champinjoner

1 pkt bacon

peppar

Dela potatisen i tunna klyftor. Lägg dem i en påse och häll på olja. Blanda runt i påsen så att all potatis får olja på sig. Häll upp på en plåt med bakplåtspapper på. Laga i ugnen, 200 grader i ca 40 minuter. Stek under tiden baconet i små bitar så att det blir knaprigt. Låt rinna av på en tallrik med papper under. Stek hericotes vertes i stekpannan i baconfettet som är kvar. Tillsätt champinjoner och tomat i bitar. Krydda lite med peppar. Lägg upp grönsakerna i en form. Marinera (fritt val) köttet och stek det till valfri färg - personligen föredrar jag ganska så rödrosa. Toppa grönsakerna med baconet. Servera biff, varma salladen och klyftpotatisen med tex ett smaskigt vitlökssmör till. Smaklig måltid!

2 kommentarer:

Sus sa...

Det har jag missat! MEn så bra =) Här kan jag hitta mkt gott ser jag. Tack!

Annelie-Singapore sa...

Det har jag också missat, men nu finns den på bloglovin så jag kan följa dina recept du bjuder på!
Ha en bra dag!