måndag 16 maj 2011

Susannes kyckling- och nudelsoppa

Jag gillar att laga soppa till middag. Det är enkelt, snabbt och gott. Här bjuder jag på receptet på en av mina favoritsoppor - kyckling- och nudelsoppa. Det är en mycket snabblagad soppa helt enligt eget recept. Soppan är både dryg, billig och nyttig. Jag gillar även att laga soppa för att det är billigt och oftast nyttig mat, samt att det verkligen värmer på den kyliga senhösten/tidiga våren! Om man vill kan man ta vanlig soja istället för Tamarivarianten.

Susannes kyckling- och nudelsoppa ca 8 port

2,5 l vatten
3 st höns-

buljongtärningar
3 lime-/kefirblad

2 stora morötter

ca 2,5 dl broccoli (fryst)

3 kycklingfiléer

1/2 pkt risnudlar

Kryddor:

1-2 msk Tamarisoja

2 krm malen ingefära
2 krm hel fänkål


Mät upp vatten i en stor kastrull. Skiva morötterna i slantar. Skär kycklingen i bitar. Lägg ned kyckling, morötter, buljong, limeblad och kryddor i kastrullen. Koka upp och låt koka ihop i ca 15 min tills kycklingen nästan är färdig. Lägg ned broccolin. Koka soppan klart, dvs när kycklingen är helt tillagad och morötterna är relativt mjuka. Lägg då ned risnudlarna och låt dem bli mjuka. Servera i mysiga soppskålar och njut!

Tips! Jag skulle också kunna tänka mig att slänga i lite färsk blomkål för att variera lite.

Inga kommentarer: