onsdag 21 december 2011

Rocky Road Fudge

Det börjar ju bli hög tid att svänga ihop lite julgodis. Och i år tänkte jag att jag äntligen skulle få till en Rocky Road Fudge. Har bara hört så mycket lovord om den, men aldrig testat själv. Sagt och gjort, jag trixade lite med olika recept, och tillslut fick jag till det. Och det blev bra. Riktigt bra! Jag kan lova att dessa små godingar får en strykande åtgång - det kan mina kollegor intyga...

Rocky Road Fudge

1 burk kondenserad mjölk 
200 g mjölkchoklad 
200 g mörk choklad 
25 g smör 
3 dl salta jordnötter 
3 dl mini-
marshmallows 
ca 1 påse Dumlekolor

Ta av etiketten på den kondenserade mjölken. Hetta upp en kastrull med vatten. Lägg i konserven med kondenserade mjölken när vattnet börjat koka. Låt koka i ca 10 minuter. Hacka under tiden chokladen och dela dumlekolorna i bitar (ca 3 per kola) och olja en lämplig ugnsform. När mjölken kokat klart, ta upp den ur vattnet. Lägg en handduk eller dylikt över konserven innan du öppnar den, då det är övertryck i konserven, och mjölken annars skjuter iväg (learned that the hard way...). Häll upp mjölken i en ny kastrull. Ös ned hackade chokladen och smöret. Rör om tills all choklad och smör smält. Häll i jordnötter och dumlekolor och rör om kraftigt. Häll sist i marshmallowsen, så att de inte hinner smälta. Rör runt tills allt är jämnt fördelat i chokladgeggan. Skopa upp allt i formen och platta till. Låt svalna i rumstemperatur ca 1 timme och ställ sedan i kyl. 

Tips!  Man kan med fördel använda den nya pepparkakssmaken på Dumlekolorna – ”Ginger edition”

Inga kommentarer: