tisdag 18 oktober 2011

Len jordärtskockssoppa

Jag har skrivit om det förr, men det tåls att upprepa - jag älskar att laga och äta soppa. Framför allt så här på hösten. När vinden viner runt knutarna är det härligt att värma sig med en tallrik varm och len soppa. En annan sak jag är svag för är just jordärtskocka. Den har en härligt len och söt smak, och passar väldigt bra tillsammans med tex potatis. Den är också utmärkt att göra soppa på, vilket kombinerar två av mina favoriter! Här kommer mitt recept på en härligt len och värmande jordärtskockssoppa.

Len jordärtskockssoppa 6 port

300 g jordärtskockor
6 st potatisar
1 äpple (eller 2 st små)
1 vitlöksklyfta
2 msk olivolja
1 lagerblad
1 tsk torkad timjan
1 krm fänkål
1 hönsbuljongtärning
1 l vatten
2 tsk vit balsamvinäger
2 dl matlagningsgrädde
salt & peppar

Skala och tärna äpple, potatis och jordärtskockor grovt. Fräs dem i en kastrull/gryta tillsammans med olja, timjan, fänkål och vitlöksklyfta. Häll sedan över vattnet och tillsätt buljongtärning samt lagerblad. Krydda med balsamvinäger, salt och peppar. Låt allt koka tills potatisen börjar mjukna (20-30 minuter). Ta bort lagerbladet från soppan. Häll sedan på matlagningsgrädden och koka ytterligare 10 minuter. Mixa soppan slät med en stavmixer. Servera och låt den lena soppan värma dig!