måndag 22 augusti 2011

Salviakryddad kycklingsoppa

Jag älskar att laga soppa. Har man bara lite buljong och grönsaker, så kan man laga soppa. Och soppa ger verkligen utrymme för kreativitet. Man kan faktiskt koka soppa på en spik (nåja, nästan i all fall). Här kommer ett recept på en kycklingsoppa jag lagade i början av sommaren, när salvian var som sprödast i mitt örtagårdsland. Jag visste inte riktigt vad jag skulle laga, men jag ville gärna använda den där härligt doftande salvian. Det slutade med att jag experimenterade ihop det här receptet:

Salviakryddad kycklingsoppa 4 liter

1 kg kycklingfiléer
1/2 blomkålshuvud
broccoli (fryst, lika mkt som blomkål)
ett knippe färsk salvia
8 medelstora potatisar
2 burkar svamp (tex portabello)
1 burk kokosmjölk
1 grönsaks-
buljongstärning
1 kyckling-
buljongstärning
2 L vatten
vitpeppar

Tina kycklingfiléerna. Skär dem i lagom stora kuber. Skala/skölj potatisen och skär den i lika stora kuber som kycklingen. Dela blomkålen i mindre buketter. Hacka salvian. Häll upp vatten i en kastrull. Lägg i vitpeppar, buljong, kyckling, potatis och blomkål och koka alltsammans på medelvärme i ca 20 minuter. När potatisen börjar mjukna lite (men inte är helt klar än), lägg i broccolin, salvian, kokosmjölken och svampen. Låt soppan koka klart i ytterligare 10-20 minuter. Känn på potatisen med en potatissticka, för att se om den blivit tillräckligt mjuk. Servera soppan i härliga soppskålar och njut av de härliga smakerna!

Tips! Om du inte har färsk blomkål hemma, finns det i de flesta affärer en blandning av fryst blomkål och broccoli. Denna fungerar alldels utmärkt som ersättning för den färska blomkålen. Tänk då bara på att det räcker med den broccoli som finns i blandpåsen .

Inga kommentarer: