torsdag 14 april 2011

Morotssoppa

Kom hem vid 20:30. Har stått och lagat soppa till lunch imorgon. Jag ska nämligen bjuda några av mina kollegor på soppa imorgon (vi träffas regelbundet och äter soppa ihop, och i morgon är det min tur att stå för soppan). Det bidde en smaskig morotssoppa. När jag såg receptet första gången tyckte jag att det lät helmysko och därför var jag bara tvungen att prova det. Och förvånad blev jag - soppan var ju faktiskt jättegod! Serverade den till middag här hemma, och till och med Skruttan diggade den! Eftersom den är så spännande och god, tänkte jag dela med mig av receptet till er här (receptet kommer ursprungligen från "Allt om Mat", men jag har gjort lite små ändringar):

Morotssoppa ca 5 port.
1 kg morot
4 vitlöksklyftor
1 bit ingefära (ca 5 cm)
olja
1,5 L vatten
3 hönsbuljongtärningar

Pesto
1/2 pepparfrukt
5 msk cashewnötter
1 kruka koriander
saften av 2 lime
3 sk olivolja

Till servering
Keso

Skala och skär morötterna i slantar. Skala och riv ingefära och vitlök. Lägg allt i en stor kastrull och fräs det i oljan i 3 minuter. Häll över 1 L vatten (om man har vattenkokare kan man med fördel koka upp vattnet medan man fräser grönsakerna, och sedan hälla över det), och tillsätt buljongtärningarna. Låt koka i ca 20 minuter till dess att morötterna är mjuka. Mixa morötterna med stavmixer till en slät soppa. Tillsätt resten av vattnet till dess att man får önskad konsistens på soppan. Under tiden morötterna kokar sig mjuka kan man göra peston. Skär pepparfrukten i små bitar. Lägg pepparfrukt, koriander och nötter i en mixer. Pressa i limen. Häll på olivoljan. Mixa alltsammans till en slät massa. Servera slutligen soppan med en klick pesto och en klick keso i. Smaklig måltid!

Inga kommentarer: