tisdag 16 oktober 2012

Nyttiga kokosplättar

Jag köpte häromdagen hem kokosmjöl, för att jag tänkte: "Det skulle man nog kunna skapa något gott av". Sedan låg det mjölet i skafferiet ett par dagar utan att jag tänkte mer på det. Och så en dag skulle jag laga pannkakor, och kom plötsligt att tänka på kokosmjölet i skafferiet - och vips så skapade jag receptet på dessa både nyttiga och väldigt goda kokosplättar. Och de fick med beröm godkänt från barnen. Dottern sade till och med: "Mamma, de här plättarna är godare än pannkakor!", och det får man väl kalla mycket väl godkänt?

Nyttiga kokosplättar 5-6 port.

2 dl kokosmjöl
2 dl vetemjöl
4 ägg
6 dl mjölk
1 dl rapsolja
1 krm vaniljpulver
salt

Blanda alla ingredienser i en bunke. Smeten blir tjockare än en vanlig pannkakssmet. Grädda sedan små plättar i en plättlagg. Servera till exempel tillsammans med äppelmos, kanel och vaniljglass som på bilden. Eller tillsammans med lite blandade bär för en ännu nyttigare måltid. Smaklig måltid!

Tips! Smaka gärna av den första plätten. Om den är lite för torr i smaken, kan man tillsätta mer rapsolja. 

2 kommentarer:

Katarina sa...

Spännande med kokosmjöl, har inte själv testat! Plättarna ser goda ut!

Mikaela sa...

Christian hade sojamjöl i våra pannkakor flr en tid sedan, fungerade också. :-)